Hoe begin ik met D&D?

Wat is Dungeons & Dragons?

Dungeons & Dragons (D&D) is een populaire tabletop role-playing game (ttrpg). Je hebt er waarschijnlijk van gehoord door films of series zoals Stranger Things.

In een rollenspel creëer en speel je een personage, ook wel een Player Character (PC) genoemd, in een verhaal. Je kunt het vergelijken met een acteur in een film of serie.

Hoewel Dungeons & Dragons het bekendste rollenspel is, zijn er ook vele andere rollenspellen beschikbaar.

De gemeenschappelijke basis van rollenspellen is dat je een personage speelt in een denkbeeldige wereld. Vaak worden de uitkomsten van je acties in deze wereld bepaald door dobbelstenen.

Wat maakt het ene rollenspel anders dan het andere?

Er zijn veel verschillen tussen rollenspellen. De meeste spellen hebben kenmerken, die we in D&D “abilities” noemen, als basis voor het personage.

De manier waarop deze kenmerken worden gebruikt, verschilt vaak per spel. Een opvallend verschil is het gebruik van dobbelstenen. In D&D is de belangrijkste dobbelsteen de D20. In veel rollenspellen kom je afkortingen zoals “1D20” tegen. Het eerste cijfer geeft het aantal (1) dobbelstenen (D) aan van het type (20), wat verwijst naar het aantal vlakken op de dobbelsteen.

Naast de spelmechanismen die in de regels worden beschreven, verschillen rollenspellen ook qua setting. Sommige spellen spelen zich af in de middeleeuwen, het heden, de toekomst of eender welke denkbeeldige variant ervan!.

D&D neemt je mee naar een fantasiewereld die lijkt op de middeleeuwen, maar met allerlei fantasiewezens zoals orcs en draken. Het is vergelijkbaar met Lord of the Rings, of natuurlijk de D&D-film zelf!

De spelleider, ook wel de “Dungeon Master” genoemd, creëert de wereld waarin de spelers zich bevinden. Hij of zij schetst het scenario en leidt het spel.

Wat heb je nodig?

Fantasie en inlevingsvermogen! Dat is het belangrijkste!

Wanneer iemand je vertelt hoe je door de poort van een oud kasteel, met mos bedekte, afbrokkelende muren sluipt en je voelt en hoort het geluid van krakende brokjes steen onder je schoenen, ben je daar. Je kunt je dat voorstellen.

Maar niet alleen dat, je kunt het ook ervaren alsof je je personage bent. Een personage dat niet altijd de mogelijkheid heeft om elke dag te douchen en schoon ondergoed aan te trekken. Je kunt je inleven in de periode en de setting van het verhaal, in de normen en waarden van je personage.

Dit zijn de twee essentiële eigenschappen die je nodig hebt als rollenspeler.

Praktisch gezien, als je offline, oftewel in het echt (irl), wilt spelen, heb je ook een setje “polyhedrale dobbelstenen” nodig. Dit zijn verschillende soorten dobbelstenen die je nodig hebt om een rollenspel te kunnen spelen.

Hoe begin je er nu aan?

Of nu in het echt of online wil spelen, je personage online aanmaken heeft een aantal voor- en nadelen. 
Een nadeel is dat de “makkelijkste oplossing”, dndbeyond niet echt helemaal gratis is. 
De opties die je standaard hebt zijn eerder beperkt tot je boeken koopt om meer opties bij te krijgen.
Gelukkig kunnen mensen ook hun boeken met jou “delen” als zij dat willen. Durf ernaar te vragen.
Naast dndbeyond zijn er nog een aantal andere opties zoals dungeonmastersvault. Dit werkt met homebrew imports!

Voor nu zullen we het bij dndbeyond houden.

Ongeacht welke methode je gebruikt : raadpleeg altijd jouw dungeon master om te zien welke opties je mag nemen! Altijd!

3.1 Maak een account aan op dndbeyond

Disclaimer : de gebruikte afbeeldingen kunnen licht afwijken van wat jij te zien krijgt!

Ga naar dndbeyond en registreer!

3.2 Maak een nieuw character aan.

Wanneer je ingelogd bent zie je bovenaan de website onderstaande balk.
Helemaal rechts staat jouw “nickname”. Klik erop.

Onder jouw naam klapt nu een nieuw menu open.
Daartussen staat : Characters. Klik erop.
Er opent een nieuw, leeg scherm. Klik op de knop : Create character.
De “Character creation method” pagina toont je een aantal opties. Kies “Standard“.
Geef hier jouw character een afbeelding en naam.
De meeste opties onder “preferences) op dit scherm staan goed.
Overleg met je Dungeon Master welke opties je hier mag selecteren!
Onderstaande opties zijn best gangbaar op de server voor one shots.

Ga vervolgens door door op de blauwe “next” knop rechts van jouw naam te klikken.

Je komt vervolgens op het scherm terecht waar je je ras en subras kan kiezen.
De keuze mogelijkheden hier hangen af van de boeken die je zelf hebt of die met jouw gedeeld worden.
Boeken delen gaat als volgt :

Iemand die boeken heeft en die wil delen kan een campaign aanmaken en jou een uitnodiging sturen om in die campaign te komen.

Je hoeft die campaign ook niet te spelen, het is vaak zo dat de persoon die de boeken deelt liever heeft dat je nadat je je character gemaakt hebt de campaign terug verlaat. Je character blijft immers toch alles behouden. Enkel wanneer je zou levelen moet je opnieuw even in deze of een gelijkaardige campaign om je character te updaten.

Weet je niet zo goed wat te kiezen? 

Vraag om raad (discord)

Wanneer je hiermee klaar bent, kan je pas echt beginnen met jouw character te bouwen door alweer op de blauwe pijl naar rechts te klikken.

Ik heb als voorbeeld een “Hill dwarf” gekozen, die kan iedereen maken. Het scherm ziet er dan “ongeveer” als volgt uit :

Bij racial traits vind je allerhande dingen terug die eigen zijn voor jouw character.

Lees ze want het zijn zaken die wel invloed hebben!

Overal waar je een blauw uitroepteken ziet staan kan je zaken aanpassen.
Meestal kan je hier nog wat ability punten aanpassen of een feature (iets wat je extra kan doen) kiezen.
Vaak krijg je vaak ook het voorstel om een of meerdere “proficiency” te kiezen.

Ergens proficient in zijn betekent dat je daar goed in bent. Je krijgt op deze dingen een extra modifier. Een modifier is een waarde die je bij het resultaat van je dobbelsteen mag tellen.

Naarmate je levelt zal je merken dat ook de waarde van die modifier groter wordt. Uiteindelijk kan je ook “expertise” kiezen. Dan ben je niet enkel goed maar een heus expert. Die modifier is gelijk aan 2x proficiency.

Standaard is dat niet zo heel veel.

In de afbeelding zie je “origin manager” staan. Wanneer je “Tasha’s Cauldron of everything” hebt, of die met jou gedeeld is kan je hier ook een aantal zaken aanpassen waardoor je nog meer zaken kan aanpassen.

Als je klaar bent met je racial traits op orde te zetten kan je door naar het volgende scherm.

————————————————————————————————

“Choose a class”

Ook hier hangen de beschikbare opties af van de boeken waar je toegang tot hebt op dndbeyond.
Neem alles rustig door en maak je keuze. Informeer je desnoods op discord in ⁠🥷🏻character-bouwen .

Ik heb als voorbeeld een “Barbarian gekozen”.

Daar waar je op het vorig scherm een overzicht had over je “racial traits” krijg je nu een overzicht van de “class features”.

Lees ze na, ze zijn van belang. Sommige opties zal je zelf kunnen kiezen. Ook hier weer krijg je meer keuze wanneer je toegang hebt tot “Tasha’s cauldron of everything.”

3.2.1 Ability scores.

Je ability scores zijn de basis eigenschappen van jouw personage.
Ze bepalen grotendeels wat de sterktes en zwaktes van het personage zullen zijn.
Een kort overzicht over wat wat is, met onderverdeeld de skills/eigenschappen die er aan vast hangen :

Strength : De pure spierkracht.

  • Athletics : Fysieke uitdagingen zoals : springen, klimmen, zwemmen.
  • [Knuppels, bijlen, zwaarden, speren, heavy armor]

Dexterity : Je snelheid, behendigheid, reflexen en balans.

  • Acrobatics : Over gladde, onstabiele oppervlakten bewegen, dingen ontwijken.
  • Sleight of hand : hoe vingervlug ben je? Zaken stelen, of handelingen met chirurgische precisie uitvoeren.
  • Stealth : Jezelf verstoppen, ongezien ergens voorbij glippen.
  • [Bogen, dolken, degens]
  • Modifier wordt toegepast op initiative (invloed op beurtvolgorde tijdens gevechten.)
  • Modifier wordt toegepast op jouw Armor Class. (Hoe moeilijk vijanden jou kunnen raken.)

Constitution : Algemene gezondheid, uithoudingsvermogen.

  • Telkens je een level stijgt wordt deze modifier ook bij je nieuw verkregen HP bij geteld.
  • Deze modifier wordt ook bij iedere hit die die je rolt om hp te verkrijgen bij geteld. [Zie basis regels voor meer uitleg ivm hit die en short rest]

Intelligence : Pure intelligentie, analytisch vermogen, kennis verworven uit educatie.

  • History : Je kennis van de geschiedenis, legendarische figuren, event, oorlogen, oude beschavingen.
  • Investigation : Het zoeken en analyseren van clues om vraagstukken op te kunnen lossen.
  • Nature : Jouw kennis over Planten, dieren, klimaat, algemene natuur verschijnselen.
  • Religion : Kennis over Goden, rituelen, cults, Heilige symbolen.
  • Arcana : Jouw algemene lore kennis over alles wat met magie te maken heeft.
  • Wisdom : Gezond boerenverstand, oplettendheid, intuïtie.

Animal handling : Jouw omgang met dieren. Het kalmeren, inschatten van eventuele dreiging en het berijden ervan.

  • Insight : het vermogen om adhv lichaamstaal, intuitie de ware intenties van een wezen in te schatten.
  • Medicine : helpt om gevallen kameraad van een gewisse dood te redden. (zie ook basis regels)
  • Perception : Het vermogen om de aan/afwezigheid van dingen te detecteren. Hoe goed je bewust bent van jouw omgeving.
  • Survival : Spoorzoeken, jagen, natuurlijke gevaren detecteren, het weer voorspellen.

Charisma : Je voorkomen, vlotte babbel, zelfvertrouwen, leiderschap.

  • Deception : Misleiden, liegen en bedriegen.
  • Intimidation : Bedreigen, al dan niet met fysiek geweld.
  • Performance : mensen entertainen.
  • Persuasion : mensen overtuigen op een tactvolle, sociale manier.

Er zijn 3 methoden om deze waarden te bepalen.
Bij vrijwel elke quest zal je in de oproep zien staan welke methoden toegestaan zijn.
Meestal zijn “Standard array” en “Point buy” toegestaan. Kijk dit zeker na!

3.2.2 Background :

Kies een background die past bij hoe jij jouw character ziet.
Wat is het verleden van jouw character?
Ook hier weer kan je een aantal keuzes maken.
Verder kan je hier al de karakteristieken van je character kwijt.

Ben je hiermee klaar kan je door naar de laatste stap.

3.2.3 Starting Equipment.

Je kiest tussen starting equipment dat wapens, armor maar ook wat goud kan bevatten.
Dit is niet random maar hangt van jouw class af.
Je kan ook voor goud kiezen. Het idee achter deze keuze is dan dat je zelf je materiaal koopt.
Met de keuze voor “equipment” zit je meestal goed.
Vraag het vooral na bij jouw dungeon master!

Klik nu op “View character sheet“.

4. Jouw character sheet!

4.1 Abilities.

Bovenaan zie je gelijk al je abilities.
Bij elke ability zie je een cijfer in een vierkant met een + of – voor.
Dat is de modifier, de waarde die je bij je dobbelsteen moet op of aftrekken.
Het cijfer eronder zijn de feitelijke waarden van je abilities.
Je wil die graag op een even nummer hebben omdat de trappen waarop de modifiers 1 waarde verhogen/verlagen op de even waarden zitten.

Een ability mag maximum 20 hebben!

4.2 Saving throws.

Tijdens het een sessie zal je vaak aan allerhande gevaren blootgesteld worden.
Om daar aan te weerstaan zal gevraagd worden een “saving throw” te doen om te zien hoe goed je het gevaar kan ontwijken.
Ook hier spelen proficiencies een rol.

Je kan ook bepaalde advantage/disadvantages (je rolt dan 2 dobbelstenen en kiest de slechtste!). hebben.

4.3 Skills.

De skills staan uitgelegd onder “3.2.1 ability scores.”
Hier zie je ze staan met je modifiers naast.
De ingekleurde bolletjes betekenen dat je proficient bent in deze skills.

4.4 Senses.

Deze waarden geven aan hoe opmerkzaam je bent zonder er actief mee bezig te zijn.

4.5 Proficiencies.

Je wil gewoonlijk wel naar je proficiencies spelen.

  • Armor : Als je armor draagt waarvoor je niet proficient bent moet je elke Strength & Dexterity roll gooien met disadvantage. Tevens kan je geen spells casten.
  • Weapons : Je proficiency bonus telt mee op de wapens waar je proficient mee bent.
  • Tools : Je proficiency bonus telt mee op de tools waar je proficient mee bent.
  • Languages : Je kan deze talen spreken & begrijpen.

4.6 Initiative/Armor Class/Defences.

  • Initiative : deze waarde (je dex modifier) mag je bij elke initiative roll tellen om de beurtvolgorde te bepalen.
  • Armor Class : Hoe hoog je armor is, de tegenstander moet gelijk of hoger rollen om je te raken met een rechtstreekse aanval. (dwz, geen spells met saving throw)
  • Defences : Resistances(Damage / 2) , immunities (Geen damage) , vulnerabilities (damage x 2) tegen poison bv.
  • Conditions : Welke conditions actief zijn. (blinded bv) zie “basis regels” in de guide die je hier bracht.

4.7 Alles wat je kan doen en bij je hebt!

Ga elke optie af en lees alles goed na!

Tip : In je inventory kan je zaken zoals armor en wapens (un)equipen. Equip wat je werkelijk draagt. Dan kunnen vtt importers daar rekening mee houden!

4.7.1 Spells.

De belangrijkste waar je nog werk aan hebt zijn je spells (rechts naast “actions” indien je kan casten. Bij een vers karakter is dit leeg. Je zal eerst “Manage spells” moeten klikken om naar het menu te gaan van waaruit je spells kan toevoegen.

De mogelijkheden hier zijn class gebonden. De wizard is de spellcaster class bij uitstek.
Er zijn 3 zaken om rekening mee te houden :

  • Cantrips : verbruiken geen spellslots.
  • Known spells : zijn spells die je kent, of toch minstens in jouw spellboek staan. Known, niet prepared spells kan je niet gebruiken in combat!
  • Prepared spells : zijn de spells die je voorbereid hebt om te gebruiken.

Elke long rest (8 uur slapen om al je resources te genereren) kan je andere spells preparen.

Bij de meeste classes staat de limiet op dndbeyond goed aangegeven. Maar een wizard bv kan heel spellboek vol “known” spells hebben mocht een dm dat toelaten.

Omdat er voor wizards geen hard limiet op zit is het aangeraden de volgende tabel te volgen :

Proficiat!
Je Player Character of ook wel PC genoemd is nu klaar!

Speel met ons mee!